Medlemsvirksomheden Logitrans: ERP-rejsen, ahaoplevelser og roboteventyret
Anders Grønbech er CDIO (chief digital information officer) hos Logitrans og kan i år fejre 35-års jubilæum i den vestjyske virksomhed, der producerer ergonomisk løfteudstyr og palleløftere til for eksempel farma-, fødevare- og distributionsindustrien. Vi har talt med Anders Grønbech om, hvad Logitrans bruger M3 til, hvor de er på deres ”ERP-rejse”, og så har vi lokket ham til at fortælle lidt om virksomhedens nylige roboteventyr.
Tekst: Dorthe Wolff
Hvor er I på jeres ERP-rejse?
Vi er meget fasttømrede på on-prem og har ikke en strategi for at gå i cloud. Vi er klar over, at Infor går den vej, og vi snakker også om det jævnligt, men indtil videre har vi ikke kunnet se den store fordel ved at tage springet. Der skal jo lægges noget energi i at komme op på den version – egentlig tror jeg, at vi godt kunne flytte M3 sådan forholdsvist smertefrit, men alle integrationerne skal vi jo tage stilling til. Der er nogle, der er obsolete, og der er nogle, der skal ændres væsentligt for, at det kommer til at virke – og der skal der altså være en eller anden business case for at det giver mening. Og den situation kan jo opstå på sigt, hvor de (Infor, red.) siger, at de enten ikke kan supportere os længere, eller hvor det bliver dyrere – det er jo en business case i sig selv.
Men lige nu har vi faktisk mange andre spændende initiativer, som tager vores fulde opmærksomhed, så timingen er måske heller ikke helt optimal lige nu.
Med afsæt i det; hvad vil I så gerne opnå inden for det næste år?
Dels har vores virksomhed gang i en ret stor ændring i både salg og vores produktprogram, i det vi går ind på robotmarkedet. Hele vores organisation er ved at ændre sig i takt dermed, så det tager en del fokus derinde. Vi kommer også til at ændre den måde vi skal sælge på, så man kunne godt forestille sig nogle andre salgsværktøjer være i fokus. Salgsportalen, som er et værktøj til forhandlere, så de selv kan konfigurere produkter og lægge ordre ind i M3, bliver lanceret 1. januar 2025, så den får i hvert fald noget fokus i Q1 og Q2 i det nye år. Men ellers kommer vi til at se nærmere på salgsværktøjer - CRM kommer vi nok også til at kigge lidt på. Det er jo værktøjer, som står udenfor M3, men som skal integreres med M3.
Hvor ser I Logitrans om 3 eller 5 år?
Hvis vi skal investere tid og penge i et opgraderingsprojekt til Cloud, så skylder vi hele organisationen at kigge reelt på, hvad der ellers er i markedet derude. Derfor er det ikke en selvfølge, at vi fortsætter ad M3-vejen – det kan sagtens være, at det ender med det, og at det er det, der giver bedst mening. Men jeg tror, at vi skal revurdere, om det er så vigtigt for vores forretning, at det er M3, eller om der kunne være andre værktøjer, når vi nu alligevel skal ryste posen.
Hvad skal der til for, at I fortsætter med M3 - og for på sigt at gå i Cloud?
Som jeg ser det, skal der være en business case – der skal være nogle rigtig gode features i cloud-versionen, som kunne være til stor fordel for vores forretning. Noget, som vi kan udnytte og få en god forretning ud af. Eller at man har en business case, hvor det er pengene, der afgør det – altså hvor det er billigere at drive det i cloud’en. Jeg tvivler på, at det er den cool cash business case, der kommer til at drive det – der skal komme nogle features, nogle funktioner, noget user experience, som er så meget bedre, at vi kan se, at det er der en stor gevinst ved. Det kunne for eksempel være AI, der giver nogle workflows, som virkelig flytter det til next level - hvor man reelt kan se, at der kan spares noget i vores interne jobrutiner.
Derudover skal jeg have fjernet min bekymring omkring tilgængelighed, sikkerhed og latency. Vi har en lagerrobot hernede, som skal interagere med det der, og der ved vi jo, at det tager længere tid at snakke med noget, der står ude i cloud’en. De der bekymringspunkter skal vi være sikre på er ubegrundede.
Og så er der jo også noget principielt omkring, at man afgiver sin data på en eller anden måde. Der er et eller andet med, at man lægger dem over et eller andet sted – så der er også et sikkerhedsaspekt der. Hvordan ser processen ud, hvis vi om otte år siger, at vi gerne vil skifte over til noget andet? Kan vi så få fat i vores data igen? Der er en hel masse tekniske ting, som skal afklares, og det skal jeg have ro i maven omkring først, før vi overgår til cloud.
Men jo flere kunder, der kommer i cloud’en, som kan fortælle om de gode eksempler og overbevise om, at det fungerer - og som har integrationer lignende vores - jo nemmere er det jo for os at fjerne al den usikkerhed i beslutningsprocessen.
Jeg ser det sådan, at cloud er en rigtig god forretning for Infor – men jeg vil gerne se, at det også er en rigtig god forretning for Logitrans.
LogiRobot. Foto: Logitrans
Fortæl lidt mere om robotsamarbejdet?
Vi har indgået et samarbejde med en stor international robotvirksomhed, hvor vi skal levere vognene til dem fremadrettet til hele deres salgsorganisation, og så får vi omvendt en version i bytte til vores eget marked også. Så i princippet kommer der til at være to meget ens robotter, men med to forskellige feature-set. Vores samarbejdspartner sælger typisk ind i større flowstyringsløsninger (flåder), det vil sige mange robotter med avancerede features på – robotter som kan både hente og bringe fra lagerreoler.
På den anden side står Logitrans robotten - LogiRobot som den kommer til at hedde. Med den skal vi forsøge at ramme de virksomheder - i udgangspunkt lidt mindre virksomheder - som måske ikke nødvendigvis havde forestillet sig, at deres organisation var moden til en robotløsning. LogiRobot er en såkaldt CoBot og vil komme til at få en kort implementeringstid, hvor vi forventer, at man inden for 1-2 dage har taget den i drift. Det vil sige, at den heller ikke har alle flåde-features eksempelvis. Man vil manuelt skulle læsse en palle på, men kan så sende den til en destination, hvor den automatisk læsser af. Så den vil have lidt færre features, men til gengæld har den en meget hurtig implementeringstid, og vi tror på, at der er et hul i markedet for den type robot-løsning. Det bliver en lillebror til den store robot.
Hvor har I for nyligt haft en ”ahaoplevelse”, hvor I har opdaget en gevinst i jeres arbejdsgange relateret til M3?
Der vil jeg nævne Vince Butler og Vince Excel. Vince Butler var tiltænkt til bare at monitorere og advare, når vi havde fejl i stamdata eller lignende. Nu har vi i mange tilfælde fået udnyttet den på en nyere og smartere måde, hvor vi har opsat et regelsæt, der gør, at den gerne må korrigere data. Så nu gør den - ligesom en RPA, altså en automatiseringsrobot - det, at hvis den finder en fejl, og vi har opsat et regelsæt om, hvordan tingene skal stå, så retter den selv fejlen. Så vi har fjernet nogle manuelle funktioner med Butler fremadrettet - og der er vi blevet dygtigere til at tænke den ind i værktøjskassen, hvis ikke M3 har det som standardfeature.
Vi har også fået en malerrobot ind med en ret stor integration til M3. Førhen havde vi en maleoperation, men som ikke blev hverken meldt eller planlagt i M3 – det har vi nu fået en egenudviklet applikation til, men dog på den måde, at vi bruger planlægningsværktøjer og får meldt maleoperation trådløst via RFID-tags. På den måde har vi fået en meget større indsigt, bedre cost priser og bedre planlægningsværktøjer ind i M3 via den painting-portal, som vi kalder den. Den udnytter funktionalitet i M3 – det er bare et præsentationslag, vi groft talt laver til operatørerne.